Bir alan adından kimin sorumlu olduğunu bulmaya yarayan WHOIS veritabanı, web sitelerinin kayıt ayrıntılarını barındıran, herkesin erişebileceği bir kaynaktır ya da kaynaktı.
WHOIS veritabanı, alan adlarının kullanılmaya başlanmasından bu yana internet sistem yönetiminde hayati önem taşımaktaydı.
Lakin özellikle marka, patent, telif hakları gibi internetteki ihlalerin çok yaşandığı alanlarda çok değerli bilgiler veren Whois’in etkinliği 2018 yılından itibaren Avrupa Birliği’nin (AB) Genel Veri Koruma Yönetmeliği’nin (GDPR) nedeniyle çok azalmıştır. Bu durum özellikle marka, patent, telif hakkı, tasarım gibi fikri mülkiyet haklarına ilişkin ihlallerin kaynağını bulmamızda büyük engel teşkil ediyor ve de husumet itirazları nedeniyle davaların uzamasına neden olabiliyor.
Bir web sitesinin kime ait olduğunu bulabilmek için artık farklı ve daha uzun yöntemler izlememiz gerekiyor ve de bu yöntemler her zaman da kesin sonuç vermeyebiliyor.
- WEB SİTESİNDEKİ BİLGİLERİ ARAŞTIRIN
WEB sitesinin altbilgi bölümüne kadar aşağı kaydırın ve iletişim bilgilerini arayın. Orada değilse, kontrol etmek için İletişim ve Hakkında sayfalarına gidin. Pek çok web sitesinde, özellikle ticari amaçlılarda letişim bilgileri görüntülenir. Şüphelenilen bir şirket varsa örneğin İstanbul Ticaret Odası’ndaki kayıtlarında web sitesine ilişkin de bilgiler verilmektedir.
2. SOSYAL MEDYA
Web sitesi bir işletmeye aitse, Facebook veya Linkedn sayfasında Hakkında bölümünü kontrol ederek sahibiyle iletişim kurmanın bir yolunu arayabilirsiniz.
Ayrıca Linkedn’de ve profesyoneller için diğer sosyal ağlarda şirket için kimin çalıştığını görmeyi deneyebilirsiniz. .
3. ALAN ADI KAYIT KURULUŞU
Sahibi hakkında bilgi almak için alan adı kayıt kuruluşunun müşteri hizmetleriyle iletişime geçebilirsiniz, ancak bunu yapmak için geçerli bir nedeniniz olması gerekir.
4. TELEFON
Alan adında telefon varsa telefon ederek alan adının veya alan adının ilişkilendirildiği işletmenin kime ait olduğunu öğrenmeye çalışabilirsiniz hatta adres varsa tesisleri inceleyerek de bunu yapmayı deneyebilirsiniz. Ama ne yapmaya çalıştığınız anlaşılırsa hoş karşılanmayabilirsiniz.
5. SAVCILIK
Fikri Haklarla ve haksız rekabetle ilgili ihlaller aynı zamanda suç teşkil ettiğinden ve de faili meçhul bile olsa bu ihlalleri savcılığa şikayet edebildiğinizden savcılık sosyal medya ağlarıyla veya alan adı kayıt kuruluşuyla bağlantıya geçerek web sitesinin veya sosyal medya hesabının arkasında kimin olduğunu kamu adına tespit edebilir. Bu emek ve zaman kaybına yol açsa da husumet gibi bir problem yaşanma ihtimali varsa veya dava açılamıyorsa faydalı bir yöntem olabilir.
https://www.uschamber.com/technology/domain-name-data-why-its-disappearing-and-why-you-should-care
https://www.makeuseof.com/find-website-owner-methods/
MARKA İHLALİ, MARKA TECAVÜZÜ, MARKALARIN ve TECAVÜZÜN KAPSAMI
Marka İhlali ve Haksız Rekabet Görevli Mahkeme