Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Eyl 24, 2010
37 Views

İnternet Alan Adları ve Marka

Written by

Teknolojinin gelişmesiyle bugün internet hem günlük hayatın hem de ticari yaşamın ayrılmaz parçası haline gelmiştir. Kurumsal şirketler internetin reklâm ve pazarlama gücünü çok yoğun bir şekilde kullanmaktadırlar. Öyle ki internette temsil edilmeyen, web sitesi olmayan kuruluşları düşünmek imkânsız hale gelmiştir.

Türkiye’de internet alan adları ODTÜ bünyesinde oluşturulan bir birim tarafından verilmektedir. ODTÜ Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  “com.tr” uzantılı alan adı için Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından verilen Marka Tescil Belgesi’ni veya Ticaret Sicili Tescil Belgesi’ni başvuru esnasında istemektedir. ODTÜ’nün talep edilen alan adının talebi yapan kişi veya kuruluşun ismi veya tescilli markasıyla ilişkili olmasını aramasının nedeni, verilen alan adlarının başkalarının haklı olarak kullandığı marka ticaret unvanı ve işletme adı gibi ayırt edici ad ve işaretlerle benzerliği sebebiyle doğabilecek ihtilafları önlemektir. ODTÜ’nün bu katı uygulaması nedeniyle ülkemizde alan adları internet alan adı tescilinden (tr uzantılı), liberal olan ülke generic top level’a(com,net ,org) kaymaktadır.

Alan adlarının marka ve ticaret unvanı gibi ayırt edicic ad ve işaretlere benzerliğindeki uyuşmazlıklar alan adına sahip olan kişinin başka bir kişinin haklı olarak kullandığı ve adına tescil ettirdiği marka veya ticaret unvanını internet adresi olarak almasından doğmaktadır. Sadece marka veya isimle aynı olan alan adının kullanılması değil karışmaya yol açacak nitelikte alan adının kullanılması da uyuşmazlık konusu olmaktadır.

Bu noktada akla gelecek soru karıştırmaya yol açacak nitelikte alan adının ne olacağıdır. Burada marka hukukunun genel prensipleri uygulama alanı bulacak ve işaretler ile iştigal konularının aynı olması halinde benzerlik ve karışıklık yaratma riskinden bahsedilebilecektir. Örnekle açıklamak gerekirse; aktane isminin bir pirinç firması adına tescilli bir marka olduğu düşünülürse bir başka teşebbüsün aktanepirinc.com adresini alan adı olarak alması karışıklık yaratacaktır. Zira Aktane’nin potansiyel müşterilerinin aktane ile aktanepirinc arasında kuracakları irtibat karışıklık riski dolayısıyla marka ihlalinin kabulü için yeterli olacaktır.

Öte yandan, NEO komprasörler için tescilli bir marka olup www.neo.com.tr’yi web sitesi olarak almışken gıda sektöründe faaliyet gösteren bir başka teşebbüsün www.neosakiz.com’u alması bir sakınca doğurmayacaktır.

Yukarıda da bahsettiğimiz gibi ODTÜ’nün tr uzanılı alan adını vermekteki katı tutumu  uygulamada tr uzantılı web sayfaları konusundaki uyuşmazlıklarıncom, net gibi üst seviye alan adlarının daha yoğun alınmasına yol açmıştır.

Com uzantılı alan adları ise suistimallere, ihlallere yol açmakta ancak bu ihlallere karşı Dünya’nın her hangi bir yerinde bulunabilecek tescil sahiplerine karşı dava açılması ve/veya dava açılsa kararın icra edlmesi çoğu zaman nedereyse imkânsızdır.

Ortaya çıkan bu sakıncalar nedeniyle ICANN ismi verilen tahkim usulü geliştirilmiştir. Bu sistem sayesinde ortalama 40-45 günlük bir süre içinde 1000-6000 USD arasında değişen bir maliyetle alan adı uyuşmazlıkları çözüme kavuşabilmektedir.

SONUÇ

İnternetin uluslar arası yapısının getirdiği başlıca sakıncalardan biri marka haklarının alan adları yoluyla ihlalidir. Dünyada ve ülkemizde yeni gelişmekte olan bu alanda birçok hukuki boşluk bulunmaktadır. Ancak, internette marka ihlallerine karşı ICANN gibi uluslar arası çözüm mekanizmaları eksik yönleri olsa da geliştirilmiştir.


Ankara avukatı olunması nedeniyle Türk Patent’in kararlarına karşı davalar, marka hükümsüzlüğü davaları, patent davaları, tasarım davaları, Türk Patent’in Yeniden İnceleme ve Değerlendirme Kurulu’na(YİDK) karşı davaların yanında marka vekili olunması itibarıyla Türk Patent Markalar Dairesi kararlarına karşı itirazlar, haksız rekabet davaları, alan adı davaları ve tahkimleri ağırlıklı olarak çalışma alanlarımızdır.

alan adı alan adı iptali alan adı tahkim Marka marka ihlali marka hukuku marka tecavüzü marka ankara avukat patent ankara avukat haksız rekabet ankara avukat yidk kararının iptali marka iltibas türk patent dava türk patent ankara dava türk patent ankara avukat tasarım ankara avıkat tasarım ankara dava patent ankara dava faydalı model ankara dava

Article Categories:
Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir