Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Ara 24, 2010
81 Views

Seri Marka Kavramı

Written by
banner

Yargıtay HGK seri markayı “bir işletme tarafından uzunca süredir kullanılan, markanın asli unsuru muhafaza edilerek ve markanın bu işletme ile bağlantısı ve tüketici nezdinde yarattığı izlenim korunmak suretiyle önceki markanın kapsadığı ürünlerin veya bir ürün çeşidinin tüketiciye yenilenmiş bir marka imajı ile sunulması ve bu yolla marka sahibi işletmenin piyasaya arz ettiği ürünlerin de işetmesel köken olarak öncekilerle bağlantılı olduğu mesajını veren yeni markalar yaratmak amacıyla önceki markada yer alan asıl unsurun yanına başkaca asli ve/veya tali unsurlar ekleyerek oluşturulan markalar” şeklinde tanımlamıştır(Yargıtay HGK  E. 2017/1729 K. 2017/1186 T. 14.6.2017).

Bu karardan görüleceği üzere Yargıtay sadece bir markanın farklı versiyonlarını tescil ettirmek yoluyla seri markadan kaynaklanan geniş çaplı bir korumanın elde edilemeyeceği, bunun dışında bazı unsurların gerektiğine hükmetmiştir.

Bu unsurlardan, özellikle seri markayı oluşturan unsurun kullanım yoluyla kazanmış olduğu yüksek ayırt edicilik yanında markanın seri markayı oluşturan kısmının potansiyel tüketici olan halk tarafından nasıl algılandığı da büyük önem taşır.

Mesela 1982 yılında tescil ettirilen tanınmış Vakko markası, V, W ibarelerinin çeşitli versiyonlarıyla yaratmış olduğu Vakko, V+Şekil, V de Vakko, V2K Designers, Vakkorama+Şekil, gibi Vakko markalarını TPE nezdinde tescil ettirmiş ancak tescil ettirmekle kalmamış bu markaların yoğun ve yaygın kullanımı neticesinde müşteri açısından Vakko ile güçlü bağını tesis etmiştir.

“Vakko”nun ve hatta “V”nin ortak unsur olduğu bu markaların seri marka özelliğini taşıdığı şüphesizdir. Zira Vakko Vakko’nun ve V’nin türevlerinden üretmiş olduğu bu markaları yoğun ve yaygın bir şekilde kullanmış ve bunun sonucunda bu markalar arasında çok güçlü bir bağ kurmuştur. Bu markaları gören potansiyel müşteriler markanın kökeninin Vakko ile bağlantısını anlar hale gelmişlerdir.

Öte yandan markanın en temel fonksiyonunun mal ve hizmetlerin kaynağını gösterme olduğu kabul görmekle beraber bunun anlamı halkın mutlaka markanın işletmesel kökenini bilmeleri anlamına gelmemektedir. Bilakis  halkın markaların tek bir işletmeden geldiğinin ayrımında olması veya onun kontrolü altında üretildiğini bilmesi kafidir.

Sonuç olarak; hem Yargıtay kararlarında hem de doktrinde seri marka yaratabilmek için bir takım kıstaslar oluşturulmuştur. Ancak bu kıstasları karşılayan markalar seri marka olarak kabul edilebilecektir. Aksinin kabulü seri marka olma özelliğini göstermeyen bir markanın versiyonlarının geniş bir korumadan faydalanmasına yol açacaktır ki marka hukukunun amacının bu olmadığı şüphesizdir.


Seri Markaların Arasına “SIZMA”, İltibas

https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=1sIivEIjuXs5ZMC7-KuYHg&no=nDO9rqFndoeH9zSi5LJS9g

Article Categories:
Marka

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir