Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Ağu 10, 2011
50 Views

Yargıtay’ın Çift Ayak Kararı Üzerine Düşünceler

Written by

Yargıtay 11. HD 8.06.2000 tarihli kararında çift ayak/tek ayak logosuna dayalı olarak markaların benzerliği yönünde hüküm kuran ilk derece mahkemesi kararını onamıştır.

Nitekim Avrupa uygulamasında da markalar arasında sadece figür unsuruna dayalı olarak benzerlik neticesine varılabileceği ancak bunu logonun orjinalliği nedeniyle yüksek bir ayırt edicilik özelliğine sahip olması ya da kullanım yoluyla yüksek bir ayırt edicilik iktisap etmiş olması koşullarından birinin gerçekleşmiş olması şartına bağlamaktadır.

Kararın konusu olan markanın 1975 yılından beri yoğun bir şekilde kullanıldğı anlaşılmaktadır. Dolayısıyla markanın kullanım yoluyla yüksek bir ayırt edicilik iktisap ettiği kabul edilebilir.

Markalar arasındaki mukayesede de Yargıtay haklı olarak davacı firmanın çift ayak logosu ile davalı firmanın tek ayak logosunun benzer olduğunu zira iki markayı aynı anda görüp karşılaştıracak durumda olmayacak potansiyel müşterilerin hafızasında sadece çıplak ayağın kalacağına hükmeden ilk derece mahkemesi kararını onamıştır.

Article Categories:
Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir