Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Ağu 10, 2011
49 Views

Yargıtay’ın OXO Kararı Üzerine Düşünceler

Written by

Yargıtay 11. Hukuk Dairesi E.2001/6204 K.2001/7162 sayılı OXO kararıyla bir markanın birden çok ülkede tescil edilmiş olmasını karine olarak kabul etmiş ve aksini iddia edenin bunu ispatlaması gerektiği yönünde hüküm kurmuştur.

Tanınmışlığın kriterleri kanun ve anlaşmalarda belirtilmemiş olmakla birlikte bu konuda WIPO’nun belirlediği kriterler(BKZ. Tanınmış Markalar hakkındaki makalemiz) emsal kararlarla geliştirilmiştir.

Bunlardan en önemlisinin markanın yurt dışı tecilleri olduğu kabul edilmektedir. Yargıtay diğer birçok kararında haklı olarak belirttiği gibi markanın yurtdışında tescilli olması ticaretini geniş kitlelere ulaştırmakta olduğunu gösterir. Ancak Prof. Dr. Yasaman’ın da haklı olarak belirttiği gibi(Marka Hukuku İle İlgili Makaleler, Hukuki Mütalaalar, Bilirkişi Raporları C.I. s.38 son par. ) sadece yurtdışı tescili temel alınarak markanın tanınmış kabul edilmesi yanıltıcı olabilir. Zira her ne kadar markanın yurtdışında tescili uluslararası ticaret etme niyetini gösterse de bu tescil sadece şekilsel kalmış da olabilir. Kanaatimce yurtdışı tescili yanında yurtdışına ticareti gösteren gümrük beyannamesi, konşimento gibi belgelerle yurtdışı tescilinin şekilsel kalmadığının gösterilmesi veya yurtdışı tescili dışında tanınmışlığı gösteren başka unsurların da bulunması bir markanın tanınmış olup olmadığının belirlenmesinde hakkaniyete uygun sonuçlara varmak açısından canalıcı öneme haizdir.

Article Categories:
Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir