Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Oca 26, 2012
44 Views

İrtibat Kurma Riski

Written by

Marka hukuk anlamında İrtibat kurma riski, bir işaretin önceki markayı çağrıştırması, diğer bir değişle sonradan kullanılan bir işaretin önceki markayı akla getirmesidir. Mesela Pınar-Üçpınar, Pacha şekil tours-Hillside Pasha Beach markalarında olduğu gibi. Bu irtibatlandırma durumu genelde müşterinin zihninde fark etmeden gerçekleşen bir süreçtir.

İrtibat kurma riski, önceki marka ile sonradan kullanılan veya kullanılmak istenen marka arasındaki uyuşmazlıkları çözmede bir kriter olarak ortaya çıkmıştır. MarKHK m. 8/1(B) bunu “karıştırma ihtimali varsa ve bu karıştırma ihtimali tescil edilmiş veya tescil için başvurusu yapılmış bir marka ile ilişkili olduğu ihtimalini de kapsıyorsa” demek suretiyle belirtmiştir.

Yargıtay 11. HD; Ülker Jumbo markasının Elvan Jumbo Aerataed Plain Chocolatemarka başvurusuna benzerliği yönünde vermiş olduğu kararında özetle “hitap ettiği kişilerin üzerinde bıraktığı iz itibarıyla davalı işaretini gören(Ülker Jumbo) ve duyan tüketicilerin zihninde belirecek izin hemen davacı markasını hatırlattığı (Elvan Jumbo Aerated Plain Chocolate) bu hatırlatmanın anılan işaretin redde mesnet markanın bir başka versiyonu, serisi, uzantısı olarak algılanmasına sebep verebileceği” yönünde hüküm kurmuştur(Yargıtay 11. HD 22.5.2007- 2006/463 E., 2007/7836 K. Erdal Noyan Marka Hukuku Ankara 2009 s.187).

Bağlantı ihtimali marka ile işaretler arasında veya marka veya işaretin kaynağı arasında olabilir. Bu durumda marka ile işareti kullanan işletmenin aynı olduğu veya aynı şirketler veya işletmeler grubuna ait olduğu ihtimalini yaratan karıştırılmaya sebep olabilir(Canan Küçükali Marka Hukukunda Karıştırma Tehlikesi S.143).

Avrupa Topluluğu Adalet Divanı Sabel v Puma(C–251/95) kararının 18. paragrafında;bağlantı kurma ihtimalinin karışıklık riskinin bir alternatifi olmadığı ancak kapsamının tayini için önemli bir rol oynadığını belirtmiştir. Divan Marca Mode v Adidas kararında ise;bağlantı kurma ihtimalinin karışıklık riskini ortaya koymak için başlıbaşına yeterli olmadığını, bir markanın yarattığı algı önceki markayı akla getirip mal/hizmetlerin aynı/bağlantılı teşebbüslerden geldiği yönünde yanlış bir izlenim veriyorsa ancak böyle bir durumda kurulan bağlantının marka ihlaline neden olduğuna hükmetmiştir.

Bu durum özellikle önceki markanın orijinal unsurunun alınarak ona ayırt ediciliği düşük öz, yeni, hakiki, new gibi ibareler eklenmek suretiyle yaratılan markaların önceki markanın yeni bir versiyonu, uzantısı olduğu yönünde bir izlenim yarattığı durumlarda söz konusu olabilir ki önceden kullanılan markanın sahibi olan teşebbüs aynı çekirdek unsurdan seri markalar yaratmışsa müşteri nezdinde yeni yaratılan markanın bu serinin bir parçası olduğu yönünde izlenimin doğması daha yüksek ihtimal olacaktır.


Markalar Arasında Bağlantı Kurma İhitmali: PTT Kargo Kararı

Marka Karıştırılma İhtimali Değerlendirmesi 64

Markalar Arasında Karıştırılma İhtimali; Esas ve Yardımcı Unsurların Tespiti

Marka Tescilinde Mutlak ve Nisbi Ret Değerlendirmesi

Article Categories:
Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir