Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Kas 7, 2014
54 Views

Önceki Markanın Müktesep Hak Yaratmasında Kullanımın Önemi

Written by

Yargıtay 11. HD’nin E. 2010/610, K. 2011/8974 sayılı kararında bu husus aynen şu şekilde belirtilmektedir; mükerrer marka sahiplerinden birisinin yaptığı ve tescilli markasının serisi niteliğindeki yeni bir başvurunun 556 Sayılı K.H.K.deki tescil engellerinin varlığına rağmen müktesep hak ilkesinden yararlanarak tescil edilebilmesi için; daha önceki markasının tescil ve kullanımıyla ilgili olarak mükerrer marka sahipleri arasında bir uyuşmazlık çıkartılmaksızın markaların kullanılmakta olması, gereklidir( Yargıtay 11. HD’nin E. 2010/610, K. 2011/8974 sayılı karar)

 Yargıtay’ın müktesep hakkın varlığı için aradığı bir koşul olan seri marka yaratma amacı aramaktadır.

Yargıtay müktesep hakla ilgili yukarıda anılan kararında seri markalar yaratma amacı taşınması gerektiğinden bahsetmiştir. Kullanımı olmayan bir markanın versiyonunun tescilinde seri marka yaratma amacı taşındığından bahsedilebilir.

Lakin Yargıtay’ın seri marka tanımı; bir işletme tarafından uzun süredir kullanılan markanın asıl unsurunun muhafaza edilerek markanın tüketici nezdinde yarattığı izlenim korunmak suretiyle yeni markalar yaratmak, biçimindedir(EK.4: Yargıtay 11. HD E.2007/7547, K.2008/10251 T.19.09.2008)

Nitekim ATAD da konuyla ilgili kararında; seri marka olduğu iddia olunan markaların piyasada belli bir yoğunlukta kullanılıyor olması gerektiğini, belirtmiştir(C–234/06 P II Ponte Finanziara v OHIM [2007] ECR I–7333).

Article Categories:
Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir