Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Kas 10, 2014
51 Views

Marka Hukukunda Doğrudan, Dolaylı ve Geniş Anlamda Karıştırma Tehlikesi

Written by

Doğrudan karışıtırma; burada halk markayla aynı veya benzer işaret nedeniyle marka ve işareti karıştırarak mal ve hizmetlerin aynı işletmeden kaynaklandığı yanılgısına düşer. Markaların hitap ettiği müşteriler mal ve hizmetlerin aynı kaynaktan geldiği yanılgısına düştükleri için markanın köken belirleme işlevi zarar görecektir.

Dolaylı karışıtırma tehlikesinde ise; tüketici markaları birbirinden ayırt etmektedir ancak işaretler arasındaki benzerlik nedeniyle marka sahibinin markasında kısaltmalar yaptığı veya seri marka yarattığı düşüncesiyle söz konusu mal ve hizmetin aynı teşebbüsten kaynaklandığı yanılgısına düşmektedir.

Geniş anlamda karıştırma tehlikesinde ise; mal ve hizmetin alıcısı aldığı ürünün marka sahibinden başka bir işletmeye ait olduğunu bilmesine rağmen iki işletme arasında ekonomik ve idari bir bağlantı olduğunu düşünmektedir.

Article Categories:
Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir