Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

May 23, 2016
38 Views

Tanınmış Ticaret Unvanının Korunması

Written by

Tanınmış markalar farklı mal ve hizmetlerde
de korunmaktadır (KHK. m. 8/4). Ancak bunun
için, tanınmışlıktan haksız yararlanma, tanınmışlığa
veya ayırt ediciliğe zarar verme koşullarının da ger-
çekleşmesi aranır.

Tanınmış markaların farklı mal ve hizmetlerde de korunmasına benzer bir düzenleme ticaret unvanı açısından bulunmamaktadır. Ancak karıştırma tehlikesinin oluşmasında tanınmışlığın etkisi büyüktür. Bu yüzden ticaret unvanları açısından da tanınmışlık incelemesi ve bu tanınmışlığın karıştırma tehlikesine olan etkisinin araştırması gereklidir.

Markanın tanınmışlığı için gereken kriterler ticaret unvanı için de geçerli olmalıdır. Dolayısıyla tanınmışlığa karar verebilmek için bilinirliğin bölge sınırlarını aşarak genele yayılmış olması, ilgili piyasayı kapsaması, pazar payı, kullanımın yoğunluğu, kullanım süresi, yatırımların kapsamı gibi koşullar ticaret unvanı için de aranmalıdır. Tanınmış olduğuna kanaat getirilen ticaret unvanı farklı sektörlerde de korunma hakkını kazanmış olacaktır. Ancak bunun gerçekleşmesi için markanın tanınmışlığı yanında, üçüncü bir kişinin tanınmış unvanı kullanması haksız yararlanma veya tanınmış ticaret unvanının ayırt ediciliğine olumsuz zarar vermesi gereklidir.

Article Categories:
Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir