Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

May 23, 2016
41 Views

Unvana Dayanarak Markaya İtiraz Etme MarKHK m. 8/5

Written by

MarKHK m. 8/V. fıkrasına göre; tescil için başvurusu yapılmış markanın başkasına ait kişi, isim, fotograf, telif hakkı veya herhangi bir sınaî mülkiyet hakkını kapsaması halinde hak sahibi itiraz ederek tescili engelleyebilir. Karan/Kılıç’a göre; buradaki haklardan en önemlilerinden birisi kişilerin ticaret unvanları ve işletme adları üzerindeki haklarıdır(BKZ. H. Karan/M.Kılıç Markaların Korunması 556 Sayılı KHK Şerhi s.207).

Tescilli unvana dayanarak marka tesciline yapılan itirazda da mal/hizmet benzerliği şartı aranmalıdır. Unvan sahibinin MarKHK m. 8/5 kapsamında sonraki markanın kullanımına karşı gelebilmesi için temel kural, unvanın kullanımından markasal bir hakkın doğmuş bulunmasıdır.  Markasal hak da ya  markasal etki doğuran kullanımı ya da markasal kullanım olmasa da unvan kullanımının aynı zamanda markasal bir etkisinin de olmasını şart koşar. Bu nedenle 8/5 hükmünün uygulanmasında unvanın markasal kullanılması veya markasal kullanım olmasa bile markasal etkinin kaçınılmaz olduğu sektörleri unvan hakkının tescille kazanılmış olması gereklidir. Dolayısıyla ticaret unvanı kapsamında hizmet sektörü gibi unvan olarak kullanılsa dahi markasal etkinin doğacağı faaliyet konuları bulunmakta ise bu sektörlerde fiili bir kullanım olmas bile 8/5 anlamında sonraki markaya itiraz hakkı kazanılmış olur.

Article Categories:
Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir