Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Haz 16, 2016
50 Views

Marka İhlali İtibarın Zedelenmesi Tazminatı

Written by

Marka hakkına tecavüz eden markanın kötü ya da uygun olmayan şekilde kullanımı durumunda MarKHK m. 68’e göre itibar tazminatı da istenebilir. Tecavüz yoluyla kullanılan ürünlerin kötü, bozuk, kalitesiz olması ve uygun olmayan şartlarda piyasaya sürülmesi halleri bu kapsama girer. İtibarın daha çok belirli bir çekim gücüne sahip markalarda olduğu dikkate alındığında  bunların satış fiyatlarının da hitap ettiği müşteri çevresine ve sınıfsal caydırıcılık faktörüne göre belirlenmesi söz konusudur.

Yargıtay 11. HD 2000/9741-2001/888 sayılı kararında; Haksız eylem niteliği taşıyan markaya tecavüz sonucunda marka sahibinin piyasada edindiği imaj ve güvenden oluşan manevi ticari varlığında meydana gelen kayıp ve zararlar ile uzun süren çabalarla yaratılan marka imajının zedelenmesi nedeniyle manevi tazminata hükmedilmesi gerektiğini, belirtmiştir.

Article Categories:
Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir