Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Haz 16, 2016
36 Views

Marka İhlali ve Haksız Rekabetin Birlikte Uygulanması

Written by

Malum olduğu üzere, iltibas(=aldatıcılık unsuru) araştırılırken somut olayda yeme içme hizmetini alan tüketici kitlesinin normal olarak gerçek markayı taşıyan mallar ile taklit markayı taşıyan malları kolayca ayırt edip edemeyecekleri yani aldatıcılığın oluşup oluşmadığı araştırılacak, markaya tecavüz aynı zamanda haksız rekabet teşkil ettiği takdirde aldatıcılık unsuru daha da önem kazanacaktır(DÖNMEZ İrfan, Markalar ve Haksız Rekabet Davaları, İstanbul 1992 S. 52).

Lakin bilindiği üzere 6102 sayılı TTK.’nın 54/2 maddesinde, “Rakipler arasında veya tedarik edenlerle müşteriler arasındaki ilişkileri etkileyen aldatıcı veya dürüstlük kuralına diğer şekillerdeki aykırı davranışlar ile ticari uygulamalar haksız ve hukuka aykırıdır.” denilmiş, 55/1-a.2 maddesinde, “a) Dürüstlük kuralına aykırı reklamlar ve satış yöntemleri ile diğer hukuka aykırı davranışlar ve özellikle; …2. Kendisi, ticari işletmesi, işletme işaretleri, malları, iş ürünleri, faaliyetleri, fiyatları, stokları, satış kampanyalarının biçimi ve iş ilişkileri hakkında gerçek dışı veya yanıltıcı açıklamalarda bulunmak veya aynı yollarla üçüncü kişiyi rekabette öne geçirmek..” düzenlemesi yapılmıştır. Kuşkusuz somut olay bağlamında davalı Şirket eylemlerinin haksız rekabet olup olmayacağı sadece Yasanın 55/1.a.2. maddesinin sınırlılıkları içinde değil, 54/2. maddesindeki tanımdan hareketle belirlenecektir.

 

Article Categories:
Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir