Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Mar 23, 2018
3909 Views

Otomobil Arızası, Aracın Değişimi, Bedel İadesi

Written by
banner

Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair Yönetmeliğin 14/a maddesinde; Tüketicinin onarım hakkını kullanmasına rağmen malın;

  1. Tüketiciye teslim edildiği tarihten itibaren, belirlenen garanti süresi içinde kalmak kaydıyla, bir yıl içerisinde; aynı arızanın ikiden fazla tekrarlanması,
  2. Farklı arızaların dörtten fazla meydana gelmesi,
  3. Belirlenen garanti süresi içerisinde farklı arızaların toplamının altıdan fazla olması unsurlarının yanı sıra,
  4. Bu arızaların maldan yararlanmamayı sürekli kılması, durumlarında

tüketici malın ücretsiz değiştirilmesini, bedel iadesi veya ayıp oranında bedel indirimi talep edebilir.

Satıcı, tüketicinin bu Yönetmeliğin 13 ve 14. maddelerinde belirlenen taleplerini reddedemez. Tüketicinin bu taleplerine karşı satıcı, bayii, acente, imalatçı-üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur. Şu halde tüketici, doğrudan ücretsiz değiştirme hakkını kullanabilir. Zira, burada seçimlik hakkın kullanılmasından sonra değiştirilemeyeceği kuralının yasal bir istisnası söz konusudur.

Araçta ayıp nedeniyle oluşan hasar nedeniyle tüketici yasadaki seçimlik hakkını tamir yönünde kullanmışsa ve araçtaki hasar/ayıp tamamen giderilmişse,tüketici sözleşmeden dönerek artık araç bedelin iadesini isteyemez(Yargıtay 13.Hukuk Dairesi 18.06.2012 tarih 2012/9616 E, 2012/15676 K). Tüketici 4077 sayılı yasadaki haklarından tamir seçeneğini kullanmışsa sözleşmenin feshi ile bedel iadesi hakkını kullanamaz bunun istisnası 14.06.2003 gün ve 25138 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair Yönetmeliğin 14/a maddesidir.

Tüketici, arızalı aracın bedelinin iadesini içeren davayı Tüketici Mahkemesi’nde açtıktan sonra aracın yenisi gelene kadar ya da bedelini alana kadar elindeki arızalı aracı kullanabilir ve aracı iade yükümlülüğü yoktur.

Otomobili arıza yapan tüketici, sözleşmeden dönerek ödediği bedelin iadesini istediğinde aracın kullanımından doğan değer / yıpranma payına katlanmayacaktır. Yani 2. el değeri ile 0 km arasındaki değer farkından sorumlu olmayacaktır.

Garanti Süresi içinde otomobil el değiştirse dahi ayıp ortaya çıkmışsa satıcıya karşı hakkı devam eder. Örneğin 2012 model aracı 2. el satın alan kişi, 2 yıllık garanti süresi içinde şartları varsa aracın 0 km bedelini sözleşmeden dönerek satıcıdan isteyebilecektir. Çünkü; otomobil, garanti belgesi ile birlikte satılması zorunlu olan bir maldır ve garanti süresi içinde el değiştirmesi durumunda dahi garanti borcu ortadan kalkmaz.

Ankara avukatı olunması nedeniyle Türk Patent’in kararlarına karşı davalar, marka hükümsüzlüğü davaları, patent davaları, tasarım davaları, Türk Patent’in Yeniden İnceleme ve Değerlendirme Kurulu’na(YİDK) karşı davaların yanında marka vekili olunması itibarıyla Türk Patent Markalar Dairesi kararlarına karşı itirazlar, haksız rekabet davaları, alan adı davaları ve tahkimleri, marka ve patent ceza hukuku, tüketici hukuku, sağlık hukuku ağırlıklı olarak çalışma alanlarımızdır. İstanbul’daki şubemizin yanında ülkenin her yerinde davalarımız ve iş birliği yaptığımız avukatlarımız mevcuttur.

 

Article Categories:
Genel · Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir