Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Kas 22, 2019
44 Views

TANINMIŞ MARKALAR

Written by
banner

Tescil ilkesinin istisnasını oluşturan, “well known mark”, “famous mark”, “reputed mark” terimlerinin de karşılığını oluşturan “tanınmış marka”  Türk Hukukunda SMK’nun 6/4, 6/5 ve 7/2 maddelerinde düzenlenmektedir. Tescil edilmemiş olsa dahi kullanıldığı sınıf haricindeki sınıf, mal ve hizmetler için de koruma elde edebilecek olan, ayırt ediciliği yüksek markalardır.

SMK’da da net tanımı yapılmayan tanınmış markalar uluslararası sözleşmelerde de tanımlanmamıştır. SMK’nun ilgili maddelerinde Paris Sözleşmesinin 1. mükerrer 6. maddesine atıfta bulunulur. Maddede özetle taraf ülkelerden birinde tescili talep edilen markanın aynı veya benzeri mallar için kullanıldığı iyi bilinen tanınmış markanın varlığı halinde talep edilen tescilin reddedilmesini öngörmektedir.

Markanın tanınmış marka olarak kabul edilmesi için herkes tarafından bilinmesine gerek olmayıp, markanın kullanım alanındaki ilgili kişilerce bilinmesi yeterlidir. Yargıtay’ın içtihatlarında tanınmış marka, “ bir kişiye veya girişime sıkı biçimde bağlılık, güvence, kalite, reklam gücü, yaygın bir dağıtım ağına bağlı, müşteri ve diğer subjektif ilgi ve ilişkiler ayrımı yapılmadan coğrafi sınır, kültür ve yaş farkı gözetmeksizin aynı çevrelerce refleks halinde beliren bir çağrışım” olarak tanımlanmıştır.

Türkiye’de tanınmış olmayan ama Paris Sözleşmesi’ne göre tanınmış kabul edilen markanın Türkiye’de kullanılmıyor olsa dahi TÜRKPATENT tarafından tespiti halinde başvurunun reddi gerekir.

Article Categories:
Blog · Marka

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir