Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Oca 23, 2020
92 Views

İsim Markalarının Tescili

Written by
banner

İsim markalarının tescili hususunda hukukumuzda yerleşik bir uygulama yoktur. Ancak marka tescili sahipleri kendi isim ve soy isimlerini başvurduklarında ve bu reddedildiğinde bir tepki duymakta, haksızlığa uğradığını düşünmektedir. Oysa marka tescilinde karışıklık riski değerlendirmesinde başvuru sahibinin niyeti sadece kötü niyet değerlendirmesinde dikkate alınmakta önceki markalar arasında benzerlik varsa isim ve soy isim de olsa başvuru reddedilmektedir.

Örneğin kişinin ismi gerçekten Sakıp Sabancı da olsa bu ismin Sabancı markalarıyla ilişkili zannedeceği gerekçesiyle başvurunun redde uğrayacağı muhakkaktır.

Bir ismin tescili hususunda değerlendirme yaparken AB uygulamasına paralel olarak ismin veya soy ismin yaygınlığı da dikkate alınmalıdır. Sabancı, Eczacıbaşı, Zorlu, Boyner gibi isimler nadir olmakla birlikte Koç, Kurt, Yılmaz gibi isimler çok daha yaygın olduğundan bu isimleri içeren markaların önceki markalarla ilişkili zannedileceğini öngörmek daha zor olacaktır.

Yargıtay 11. HD Aslı-Aslıözyılılmaz(11. HD 2009/14978-2011/7135), AVCI-SELİM AVCI (11. HD 2015/13405-2017/1473) markalarını benzer görmüştür.

Dolayısıyla başvurunun kişinin isim ve soy ismini içermesi tescil edileceğinin garantisini vermeyecektir.


Marka Tescilinde Mutlak ve Nisbi Ret Değerlendirmesi

Marka Tescilinde Teklik İlkesi ve Bir Markanın Birden Fazla Sahibinin Olması Durumu

Article Categories:
Marka

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir