Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Mar 12, 2020
51 Views

Markanın Karşılaştırmalı Reklamlarda Kullanılmasının Yasaklanabilmesi

Written by
banner

SMK m. 7/3-f’ye göre; İşaretin hukuka uygun olmayan şekilde karşılaştırmalı reklamlarda kullanılması, marka sahibi tarafından yasaklanabilir.

Reklam veren kişi kendi mallarını başkalarının mallarından ayırt etmek amacıyla marka sahibini karşılaştırmalı reklamda kullanırsa bu durum ihlal oluşturur.

Böyle bir iddia ile karşılaşıldığında sadece SMK değil tüketici kanunu, ticari reklam ve haksız ticari uygulamalar yönetmeliği, TTK’nın haksız rekabet ile alakalı ilgili hükümleri bütün halinde ele alınarak değerlendirme yapılmalıdır.

Karşılaştırmalı reklam yasaldır ve sağlıklık rekabetin, müşterinin seçme özgürlüğünü kullanmasının enstrümanlarından birisidir ancak bunun haksız rekabete yol açmayacak, müşteriyi yanıltmayacak biçimde yapılması elzemdir ki bu maddenin amacı da karşılaştırmalı reklamın sağlıklı şekilde uygulanmasını teminat altına almaktır.


https://cdn.istanbul.edu.tr/file/JTA6CLJ8T5/C708B7C7F27F488B9914408B74A92FF4

 

Article Categories:
Marka

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir