Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Mar 13, 2020
94 Views

İltibas Kavramı İltibas Konusundaki Bilirkişi İncelemesinin Bağlayıcılığı 11-696

Written by
banner

Karıştırılma ( iltibas ) tehlikesi hukuki bir kavram olup, şu şeklide tanımlanabilir: İki ayrı marka karşısında bulunan kişilerin, bu markaların benzerliği sebebiyle, sunulan mal veya hizmetlerin ayrı işletmeye veya ekonomik olarak bağlantı içerisinde bulunan işletmelere ait olduğunu düşünmeleri veya düşünme ihtimalleridir( Savaş Bozbel, Fikri Mülkiyet Hukuku, İstanbul 2015, s. 408- 409 ).

Diğer bir tanıma göre karıştırılma ihtimali, bir -tescilsiz- işaretin veya tescil edilmiş bir markanın daha önce tescil edilmiş bir marka ile şekil, görünüş, ses, genel izlenim vs. sebeple ya aynı ya da benzer olduğu için önce tescil edilmiş marka olduğu zannını uyandırması tehlikesidir ( Ünal Tekinalp, Fikri Mülkiyet Hukuku, 5. Bası, İstanbul 2012, s. 436, N. 18 ).

Yapılacak incelemede karıştırılma ( iltibas ) ihtimalinin araştırılmasına ilk önce markalar arasında ayniyet ya da benzerlik bulunup bulunmadığından başlanması gerekir. Bunun için de ilk önce markalar arasında ayniyet veya benzerlik ve daha sonra mal ve/veya hizmetler arasında ayniyet veya benzerlik olup olmadığı araştırılmalıdır. Burada iltibas tehlikesinin belirlenmesinde, benzerliğin vasat düzeydeki tüketicilerin ilk bakışta ürün veya hizmetin karıştırılmasına sebep olması veya karıştırma tehlikesinin bulunması ölçütü esas alınır. Ancak özel alıcı grubu olan hedef kitle de somut olayda nazara alınabilir ( Savaş Bozbel, s. 411 ).

Yargıtay Hukuk Genel Kurulu 8.6.2016 Esas No: 2014/11-696 Karar No: 2016/778; Yargıtay Hukuk Genel Kurulu, iltibas ihtimali kavramını tanımladıktan sonra, hâkimlik mesleğinin gerektirdiği genel ve hukuki bilgiyle çözümlenmesi mümkün olan konularda bilirkişiye başvurulamayacağını, HMK’da ifade edilen özel bilgiden maksadın hukuk bilimi dışında, belirli bir bilim dalının araştırıp ortaya koyduğu sonuçlara ilişkin bilgi olduğu, hukuk kurallarını re’sen araştırıp bulma ve olaya uygulamanın, hâkimin işi olduğunu, hukukî sorunların en yetkin bilirkişisinin hâkimin kendisi olduğunu, aksine tutumun Türk Milleti adına hüküm vermeye tek yetkili “Hâkim”in yerine “bilirkişi”nin konulması sonucunu doğuracağını, yargılamanın sürat ve az masrafla yapılması ilkesini de zedeleyeceğini, yasal düzenlemenin yorumlanması ve somut olaya uygulanmasının hâkime ait olduğunu, markalar arasında karıştırılma ihtimalinin bulunup bulunmadığının değerlendirilmesinin hukuki bir konu olduğunu ve bilirkişinin oy ve görüşüne başvurulamayacağını belirtilmiştir.


YARGITAY HUKUK GENEL KURULU E. 2014/11-696 K. 2016/778 T. 8.6.2016

Davacı vekili müvekkilinin “Ülker Cocobar” ibareli marka tesciline sahip olduğunu, davalının “Coco-Ball” ibareli başvurusuna iltibas nedeniyle itiraz edildiğini, ancak itirazlarının TPE YİDK tarafından iltibas olmadığı gerekçesiyle reddedildiğini belirterek iltibasın olmadığı yönündeki YİDK kararının iptaline ve davalıya ait iltibas yaratan markanın hükümsüzlüğüne karar verilmesini talep etmiştir. Davalı, “Cocobar” ibaresinin Hindistan Cevizli Bar anlamına geldiğini ve cins belirttiğini bu nedenle markalar arasında iltibas olmadığını savunarak davanın reddini talep etmiştir.
Mahkemece, bilirkişi raporu doğrultusunda markalar arasında iltibas olmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Yargıtay ilgili dairesi, dosya kapsamında alınan bilirkişi raporlarında markaların benzerliği ve iltibas ihtimali konusunda farklı görüşler ortaya çıkması nedeniyle iltibas hususunda üçüncü bir heyetten rapor alınarak iltibas hususundaki çelişkinin giderilmesi gerektiğini belirterek yerel mahkeme kararını bozmuştur.

Bozma ilamından sonra yapılan yargılama sonucunda mahkemece markalar arasında iltibas olmadığı yönündeki önceki kararda direnilmiştir.

Yerel Mahkeme direnme kararında, “çözümü özel ve teknik bir bilgiyi gerektiren hallerde” hâkimin bilirkişiye başvurması gerektiğini, hâkimlik mesleğinin gerektirdiği genel ve hukuki bilgi ile çözümlenmesi mümkün olan konularda bilirkişiye başvurulamayacağını, markalar arasındaki karıştırılma veya iltibas ihtimalinin tamamen hukuki bir mesele olduğunu, raporlar arasında karıştırılma ihtimali veya iltibasa yönelik ortaya çıkan çelişkinin teknik bir yöne sahip olmadığından karıştırılma ihtimali veya iltibas konusunda üçüncü bir heyetten rapor alınmasına ihtiyaç bulunmadığı gerekçelerine yer vermiştir.

Yargıtay Hukuk Genel Kurulu, iltibas ihtimali) karıştırılma ihtimali ) kavramını tanımladıktan sonra, hâkimlik mesleğinin gerektirdiği genel ve hukuki bilgiyle çözümlenmesi mümkün olan konularda bilirkişiye başvurulamayacağını, HMK’da ifade edilen özel bilgiden maksadın hukuk bilimi dışında, belirli bir bilim dalının araştırıp ortaya koyduğu sonuçlara ilişkin bilgi olduğu, hukuk kurallarını re’sen araştırıp bulma ve olaya uygulamanın, hâkimin işi olduğunu, hukukî sorunların en yetkin bilirkişisinin hâkimin kendisi olduğunu, aksine tutumun Türk Milleti adına hüküm vermeye tek yetkili “Hâkim”in yerine “bilirkişi”nin konulması sonucunu doğuracağını, yargılamanın sürat ve az masrafla yapılması ilkesini de zedeleyeceğini, yasal düzenlemenin yorumlanması ve somut olaya uygulanmasının hâkime ait olduğunu, markalar arasında karıştırılma ( iltibas ) ihtimalinin bulunup bulunmadığının değerlendirilmesinin hukuki bir konu olduğunu ve karıştırılma ihtimali (iltibas ) konusunda bilirkişinin oy ve görüşüne başvurulamayacağını belirterek hakimin farklı görüşleri içeren bilirkişi raporlarını kendisi takdir ederek markalar arasında karıştırılma ihtimali markalar arasında iltibas olmadığı yönünde karara varmış olduğu hükümde direnmesinin onanmasına karar vermiştir. 


Tanınmış Markalarda İltibas 2315

OOPS v VIOOPS! Kısa Markalarda Karıştırılma

https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/980753

https://hukuk.deu.edu.tr/wp-content/uploads/2020/01/N.Franko-8.pdf

 

Article Categories:
Marka

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir