Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Mar 16, 2020
71 Views

Gri Piyasa ve Marka Hakkının Tükenmesi

Written by
banner

“Grey marketing” olarak da isimlendirilen gri pazarlama, korsan yada taklit olmayan tamamen orijinal ürünün yetkili dağıtım kanalı ile kendi ülkesinde piyasaya sunulduktan sonra yetkisiz dağıtım kanalları tarafından ucuza alınarak, ithal edilmek suretiyle fiyatın yüksek olduğu ülkede satışa sunulmasıdır.

Ancak genel olarak büyük markalar açısından gelişmiş ülkeler ile gelişmekte olan ülkeler arasında kalite farklı mevcut olduğundan aynı ürün bile olsa küçük farklıkların “marka hakkı hakkı”nın tükenmesini önlemesi gerektiği ve marka hakkının tükenmesi ilkesinin ürünler açısından “parti” bazlı yapılması gerektiği savunulmaktaydı. Nitekim Yargıtay da parti bazlı yapılan bazı değerlendirmeleri içeren mahkeme kararlarını onamış ve küçük de olsa yurtdışında piyasaya sunulan ürünlerle yurtiçinde sunulan ürünler arasında farklılık varsa marka hakkının tükenmesi ilkesinin meydana gelmeyeceğini kabul etmiştir.

Ancak SMK m. 152 ile “uluslararası tükenme ilkesi” benimsenmiş olduğundan bu tartışmalar geride kalmış ve yurt içinde sunulan mallar ile yurtdışında sunulan mallar arasındaki farkların bir önemi kalmamıştır.

Dünya’nın herhangi bir yerinde malın piyasaya sunumu marka hakkının tükenmesi için yeterli olmaktadır.


SMK’ye Göre Marka Hakının Tükenmesi ve Paralel İthalat

https://hukukdefterleri.com/6769-sayili-sinai-mulkiyet-yasasi-ve-uluslararasi-tukenme-ilkesi/

Article Categories:
Marka

Comments to Gri Piyasa ve Marka Hakkının Tükenmesi

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir