Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Mar 8, 2021
1019 Views

Film Senaryosunun Dizide İzinsiz Kullanılması 12752

Written by

Dava konusu senaryo taslağı şeklindeki çalışma ile öykü, tema, kahramanlar, olayların akışı, gelişimi, somut bir şekilde ortaya konularak taslak bir öykü oluşturulmuş olup söz konusu çalışma belli bir fikri emek verilerek orijinal olarak oluşturulduğundan FSEK m. 1/b ve 2. maddesi kapsamında edebiyat eserleri kapsamında kalan bir eser olduğu, eserin korumadan yararlanması için bitmiş olması şartının da aranmayacağı, bilirkişi raporunda “her ne kadar Berdel hikayeleri yaygın ve anonim ise de davacıya ait GÜVERCİN hikayesi ile davalı tarafından prodüksiyonu yapılan SILA hikayesi arasında isimler, mekanlar, bir takım durumlar değiştirilmiş olsa da ana karakterler, hikaye gelişimi, matematiği, çalışmalar ve hatta bazı detaylar arasında benzerlik bulunduğu, SILA dizisinin Güvercin adlı film hikayesinden yola çıkılarak işlenip uzatıldığı ve dizi film haline getirildiği” sonucuna varıldığı ve ek raporda bu tespitlerin mukayeseli olarak detaylandırıldığı, intihal için eserin birebir alınması zorunlu olmayıp, raporda belirtilen davacının hikayesinde somut ifadeye dönüşen temel unsurların davalı yapımı dizide izinsiz kullanılmasının FSEK m. 68. gereğince davacının eser üzerindeki telif haklarına tecavüz oluşturduğu…


YARGITAY 11. HUKUK DAİRESİ E. 2011/12752 K. 2013/13684 T. 28.6.2013

Davacı vekili, müvekkilinin sahibi olduğu “Güvercin” isimli televizyon dizisi projesini 15 Ekim 2005 tarihinde posta yolu ile davalı Most Production’a gönderdiğini, müvekkilinin davalı şirketin sekreteri tarafından aranarak proje ile ilgilendiklerini ve bazı değişiklikler ve varsa yan hikayeler istediğini, müvekkilinin zamanla geliştirdiği hikayeyi gerek posta yolu ile gerekse elektronik posta ile davalı şirkete gönderdiğini, müvekkilinin projesini 28.09.2005’tarinde notere tasdik ettirdiğini, Ekim 2005’te de internette yayınlandığını, davalı şirketin müvekkilini oyaladığı hissine kapılınca projesini başka yapımcılara gönderdiğinde kendisine hikayenin benzerinin ATV ‘de SILA ismi ile yayında olduğunu söylediklerini, müvekkilinin bu şekilde diziden haberdar olduğunu, davalıların müvekkilinin projesini kendisinden izinsiz olarak küçük değişiklikler yaparak televizyon dizisi haline getirdiğini, bu nedenle müvekkilin maddi ve manevi zarara uğradığını ileri sürerek, davalıların eylemlerinin müvekkilinin FSEK’ten kaynaklanan haklarına tecavüzünün durdurulmasını, davalıların müvekkilin eserini dizi film haline getirip satması ile proje karşılığında elde ettiği gelirin 3 katından az olmamak üzere şimdilik 1.000 TL maddi ve 10.000 TL manevi tazminatın, ıslahla 120.000 TL maddi tazminatın faizi ile birlikte davalılardan tahsilini, hüküm özetinin ilanını talep ve dava etmiştir.

Davalılar vekili, müvekkili şirketin dava konusu SILA isimli dizinin yapımcılığını yaptığını, diğer davalının ise yönetmen ve senarist olduğunu, davacının bir sayfadan ibaret hikayesini müvekkiline gönderdiğini, ancak proje yeterli görülmediği için ilgilenmediklerini davacıya bildirildiğini, müvekkilinin olaydan haberinin olmadığını, dava konusu hikayelerin farklı olduğunu, benzer yanının ikisinin de töre hikayesi olduğunu, davacının 1 sayfadan ibaret hikayesinin değerinin talep edilen meblağ kadar olamayacağını savunarak, davanın reddini istemiştir.

Mahkemece, iddia, savunma, bilirkişi raporu ve tüm dosya kapsamına göre, dava konusu senaryo taslağı şeklindeki çalışma ile öykü, tema, kahramanlar, olayların akışı, gelişimi, somut bir şekilde ortaya konularak taslak bir öykü oluşturulmuş olup söz konusu çalışma belli bir fikri emek verilerek orijinal olarak oluşturulduğundan FSEK m. 1/b ve 2. maddesi kapsamında edebiyat eserleri kapsamında kalan bir eser olduğu, eserin korumadan yararlanması için bitmiş olması şartının da aranmayacağı, bilirkişi raporunda “her ne kadar Berdel hikayeleri yaygın ve anonim ise de davacıya ait GÜVERCİN hikayesi ile davalı tarafından prodüksiyonu yapılan SILA hikayesi arasında isimler, mekanlar, bir takım durumlar değiştirilmiş olsa da ana karakterler, hikaye gelişimi, matematiği, çalışmalar ve hatta bazı detaylar arasında benzerlik bulunduğu, SILA dizisinin Güvercin adlı film hikayesinden yola çıkılarak işlenip uzatıldığı ve dizi film haline getirildiği” sonucuna varıldığı ve ek raporda bu tespitlerin mukayeseli olarak detaylandırıldığı, intihal için eserin birebir alınması zorunlu olmayıp, raporda belirtilen davacının hikayesinde somut ifadeye dönüşen temel unsurların davalı yapımı dizide izinsiz kullanılmasının FSEK m. 68 gereğince davacının eser üzerindeki telif haklarına tecavüz oluşturduğu, davacının talep edebileceği maddi tazminat bilirkişi raporunda 40.000 TL olarak tespit edilmiş olup bilirkişiler senarist ve yapımcı olduğu, sektör uygulamasını bildikleri için tazminat miktarının tespitine ilişkin davalı itirazları dikkate alınmayarak FSEK m. 68.  gereğince bunun 2 katı 80.000 TL maddi tazminatın hüküm altına alınmasının uygun bulunduğu, eserin davalı şirketin yapımını diğer davalının senaristliğini yaptığı dizide işlenerek izinsiz kullanımı FSEK m. 15, 21 ve eserde değişiklik yapılmasını yasaklayan 16. maddesine aykırılık oluşturduğundan, davacının manevi haklarına da tecavüz gerçekleştiği gerekçesiyle 80.000 TL maddi tazminat ile 10.000 TL manevi tazminatın davalılardan tahsiline, fazla talebin reddine, FSEK m. 68’e göre hüküm kurulduğundan dizi filmin yayınının durdurulması ve çekilen filmlere el konulmasına ilişkin talebin reddine, hüküm özetinin kararın kesinleşmesinden sonra ilanına karar verilmiştir.

Kararı, davalılar vekili temyiz etmiştir.

Dava dosyası içerisindeki bilgi ve belgelere, mahkeme kararının gerekçesinde dayanılan delillerin tartışılıp, değerlendirilmesinde usul ve yasaya aykırı bir yön bulunmamasına göre, davalılar vekilinin tüm temyiz itirazları yerinde değildir.

http://www.fiyab.org.tr/icerik.aspx?mID=11&sID=66

Telif Hakkı Avukatlığı

 

senaryonun izinsiz kullanımı senaryonun izinsiz kullanımı  fsek avukat fsek avukat fsek dava fsek dava  telif hakkı ihlali telif hakkı ihlali telif davası telif davası telif avukatı telif avukatı intihal dava intihal dava intihal avukat intihal avukat intihal dava ankara intihal dava ankara  intihal intihal  intihal tazminat intihal tazminat eser tazminat eser tazminat fsek ankara avukat fsek ankara avukatfsek ankara dava fsek ankara dava

Article Categories:
FSEK

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir