KTK 95 madde ile Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları’nda koşulları varsa sigorta zarar görenlere ödediği tazminatı sigortalısına rücu edebilecektir.
Genel Şartların B.4. maddesinde sigortacının sigorta ettirene rücu koşulları düzenlenmiş, (a) bendinde sürücünün kasıt ya da ağır kusurunun rücu olanağı verdiği belirtilmiştir.
Ödenen tazminatın ağır kusur nedeni ile sigorta ettirenden rücu edilebilmesi için aranan kusurun, asli kusur değil, kasta yaklaşan bir kusur olması gerekir.
Yargıtay HGK’nın 10.12.2003 gün 2003/11-756-743 Sayılı kararında da “ ağır kusurda, hal ve şartların yüklediği özen gösterme ve tedbir alma ödevlerine veya bir hareket tarzı emreden kurallara tam bir aldırmazlık söz konusudur. Ağır kusur bağışlanması kesinlikle olanaksız olan irade eksikliği esasına dayanır.” şeklinde açıklanmıştır.
YARGITAY 17. HUKUK DAİRESİ E. 2017/1121 K. 2019/9653 T. 21.10.2019
Somut olayda; hükme esas alınan bilirkişi heyeti raporunda; davacı tarafından kendisine tazminat ödenen araç sürücüsü dalgın, dikkatsiz, tedbirsiz ve özensiz davrandığı, önlenebilir trafik kazasının meydana gelmesinde % 50 oranında kusurlu olduğu, davalı malik/işleten şirketin ise, aşınmış tekerleklerle dağıtım yapılmasına izin vermesi, hasarlı ve profil derinliği olmayan, tehlike arz edenleri yenileri ile değiştirmemesi, kontrol ve denetim mekanizması kurmaması, tehlike ve riskleri öngörüp iş yoğunluğu nedeniyle de olsa araç kullanma sürelerin aşılması durumunda yeterince dinlenilmeden işe başlanmaması ve karayolunda araç kullanılmaması yönünde yeterli iş disiplini sağlayamaması, sürücüsünü mesleki riskler konusunda bilgilendirip eğitim vermemesi, ihmalkar ve özensiz davranması nedeniyle % 50 oranında kusurlu olduğu, belirlenmiştir. Bu durumun da kasta yaklaşan bir kusur durumu olan ağır kusur olarak kabul edilmesi doğru değildir. Yine aynı raporda, kamyonun tekerleklerinde mevcut bulunan olumsuzlukların kazada münhasıran etkili olduğundan ve tamamen illiyet bağı bulunduğundan bahsedilemeyeceği, ancak kısmen etkili olabileceği, bu nedenle değişik iş dosyasındaki bilirkişi raporunda; aracın lastiklerinin uygun olmaması sebebiyle direksiyon hakimiyetinin sağlanamaması sonucu kazanın meydana geldiği ve bunun dışında aracın kaza yapmasına sebep olacak herhangi bir bulguya rastlanılmadığı, belirtilmiştir.
O halde mahkemece, yukarıda açıklanan nedenlerle rücu şartlarının oluşmadığı göz önüne alınarak davanın reddine karar verilmesi gerekirken, yazılı gerekçe ile davanın kısmen kabulüne karar verilmesi doğru görülmemiştir.
Değer Kaybında Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortacısına Başvuru 4699
Trafik Kazası Nedeniyle Değer Kaybı Kazanç Kaybı 1799
trafik kaza avukat trafik kaza avukat trafik kaza tazminat trafik kaza tazminat trafik kaza dava trafik kaza dava trafik kaza değer kaybı trafik kaza değer kaybı trafik kaza rücu trafik kaza rücu trafik kaza sigorta trafik kaza sigorta trafik kaza ankara avukat trafik kaza ankara avukat trafik kaza ankara dava trafik kaza ankara dava değer kaybı avukat değer kaybı avukat değer kaybı ankara avukat değer kaybı ankara avukat