Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Eyl 28, 2022
261 Views

Marka Hukukunda Estetik Fonksiyonellik Kavramı

Written by

Şekil markalarına itiraz ederken şeklin ilgili piyasalarda bulunan şekillerden farklı olmadığının veya basit bir versiyonu olduğunun ortaya konulması gerekir.

banner

14 Temmuz 2021’de AB Genel Mahkemesi Temyiz Kurulu’nun(BOA) aksi yöndeki kararını iptal ederek Rougue de Guarlian ruj şeklinin marka olarak tescilinin önünü açmıştı(T-488/20). Bu kararında mahkeme; kolayca hafızada kalabilecek ve de müşteride süpriz etkisi yaratacak ruj şeklinin sektördeki adet ve alışkanlıklardan kayda değer şekilde farklılaştığını belirtmiştir.

Şekil markalarının tesciline AB Marka Tüzüğü’nün(EUTR) fonksiyonel özelliklerin marka olarak tescilini yasaklayan 7(1) (e) maddesi(SMK m. 5/e) engel teşkil etmektedir.

Estetik fonksiyonellik olarak adlandırılan ve ABD marka hukukundan AB Marka hukukuna alınan bu kavram AB’de çok daha kısıtlı uygulanmaktadır. Bu kavramın temelinde marka hakkının piyasada tekelci bir duruma yol açmasının önüne geçilmesi düşüncesi yatmaktadır.

Markanın kapsamını kısıtlayan “estetik fonksiyonellik” kavramından kaynaklanan; meşhur mantar tabanlı Birkenstock terliklerinin tabanındaki plastik malzemenin şeklinin marka olarak tescilinin reddi(C‑26/17)  veya ikonik Loois Vouitton çantalarının kara kare şeklinin marka olarak tescilinin reddi(T-105/19)-gibi dikkat çekici kararlar vardır.

Bu kararlar da göstermektedir ki şekil markalarına itiraz ederken şeklin ilgili piyasalarda bulunan şekillerden farklı olmadığının veya basit bir versiyonu olduğunun ortaya konulması gerekir.

Ayrıca potansiyel müşterilerin ilgili malı ararken tescil edilmek istenen şekilde aramaları nedeniyle şeklin mala asli değerini veren bir şekil olduğunun ortaya konulması gerekir. Bir başka değişle ilgili ürün başka şekilde yapılabilirse de başka şekilde yapılması durumunda müşterilerin tercihlerinin önemli ölçüde olumsuz etkileneyeceğinin ortaya konulması gerekir.


Marka Tescilinde Mutlak ve Nisbi Ret Değerlendirmesi

SMK Madde 5; Mutlak Tescil Engelleri

Marka Tescilinde Mutlak Ret Nedenleri

Mutlak Tescil Engelleri Kapsamında Hükümsüzlükte 5 Yıllık Süre 11284

 

Article Categories:
Marka

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir