Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Nis 13, 2023
290 Views

Paşa Pilavı Kararı Somut Ayırt Edicilik 4574

Written by
banner

PAŞA PİLAV’ı kararında da görüldüğü üzere, bir markanın soyut ayırt ediciliğinin olması somut ayırt ediciliğinin bulunduğu anlamına  gelmez. Soyut ve somut ayırt edicilik ayrı ayrı incelenmesi gereken hususlardır.


YARGITAY 11. HUKUK DAİRESİ E. 2018/4574 K. 2019/6106 T. 2.10.2019

İlk derece mahkemesince; “PAŞA PİLAV” şeklinde bir kelime grubu olan marka başvurusunun a soyut ayırt ediciliğinin bulunduğu, ancak reddedilen 30.sınıftaki pirinç emtiası ile 43. sınıftaki yiyecek içecek sağlanması hizmetleri yönünden tanımlayıcı nitelikte olduğu, zira markada yer alan “pilav” ibaresinin 30. Sınıftaki pirinç malını derhal düşündürdüğü, yiyecek ve içecek sağlanması hizmeti açısından da tüketici nezdinde direk hizmetin niteliği olarak algılanabileceği gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.

Bölge Adliye Mahkemesi’nce; davacının tescilini talep ettiği “PAŞA PİLAV” ibaresinin başvurudan çıkarılan mal ve hizmet yönünden tanımlayıcı olduğu ve  tescil engelinin bulunduğu, kullanım yoluyla ayırt ediciliğin şartlarının bulunduğunun ispatlanamadığı gerekçesiyle davacı vekilinin istinaf başvurusunun reddine karar verilmiştir.

İlk Derece Mahkemesince verilen kararda bir isabetsizlik olmadığının anlaşılmasına göre yapılan istinaf başvurusunun HMK’nın 353/b-1 maddesi uyarınca Bölge Adliye Mahkemesince esastan reddine ilişkin kararın usul ve yasaya uygun olduğu kanısına varıldığından Bölge Adliye Mahkemesi kararının onanmasına karar vermek gerekmiştir.


Soyut Ayırt Edicilik Somut Ayırt Edicilik

KitKat Markanın Ayırt Ediciliği 7855

Fırınburger, Kullanımla Ayırt Edicilik Kazanma, Bilirkişi Görüşü 1985

Markanın Ayırt Edicilik Kazanması

https://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12575/30241/tarik_mutluoglu_tez.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Article Categories:
Marka

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir