Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Eki 2, 2023
376 Views

Marka Hukukunda Parasitizm Kavramı

Written by
banner

Marka Hukukunda Parazitizm: Kavram, Uygulama ve Karşılaştırma

Giriş

Marka hukukunda parasitizm, bir markanın sahibinin, markanın kazandığı ticari değeri veya itibarı kendi mal veya hizmetlerinde kullanmak suretiyle haksız kazanç elde etmesidir. Parazitizm, marka hukukunun en önemli sorunlarından biridir.

Parazitizm Kavramı

Parazitizm, iki farklı şekilde ortaya çıkabilir:

Marka ismi parazitizmi: Bu durumda, parazit marka, ünlü bir markanın isminin veya benzer bir ismin kullanılması suretiyle tüketicileri yanıltmaya çalışmaktadır. Örneğin, “Coca-Cola” markasının ünlülüğünden yararlanmak amacıyla “Coca-Cola Light” markası kullanılmış olabilir.
Marka görünümü parazitizmi: Bu durumda, parazit marka, ünlü bir markanın görünümünün veya benzer bir görünümün kullanılması suretiyle tüketicileri yanıltmaya çalışmaktadır. Örneğin, “Nike” markasının ünlü logosundan yararlanmak amacıyla “Nike” şeklinde bir logo kullanılmış olabilir.
Parazitizmin Hukuki Dayanağı

Marka hukukunda parasitizm, marka tecavüzü olarak kabul edilmektedir. Marka tecavüzü, bir markanın sahibinin, markanın hakkına tecavüz edilmesidir. Marka hukukunda, marka tecavüzü, marka sahibinin marka hakkına dayanarak dava açması suretiyle önlenebilmektedir.

Parazitizmin Uygulaması

Parazitizm, marka hukukunda en çok tartışılan konulardan biridir. Parazitizm olarak kabul edilebilecek bazı durumlar şunlardır:

Ünlü bir markanın isminin veya logosunu kullanmak suretiyle tüketicileri yanıltmak.
Ünlü bir markanın ticari itibarından yararlanmak.
Ünlü bir markanın mal veya hizmetlerine benzer mal veya hizmetler üretmek.
Parazitizmin Karşılaştırılması

Marka hukukunda parasitizm, farklı ülkelerde farklı şekillerde ele alınmaktadır. Bazı ülkelerde, parasitizm, marka tecavüzü olarak kabul edilmektedir. Diğer ülkelerde ise, parasitizm, ayrı bir hukuki kavram olarak kabul edilmektedir.

Türkiye’de, marka hukukunda parasitizm, marka tecavüzü olarak kabul edilmektedir. Türkiye’de, marka tecavüzü, marka sahibinin marka hakkına dayanarak dava açması suretiyle önlenebilmektedir.

Sonuç

Marka hukukunda parasitizm, marka sahibinin marka hakkına önemli bir tehdit oluşturmaktadır. Marka sahipleri, markalarını korumak için parasitizm konusunda dikkatli olmalıdır.

Parazitizmin Önlenmesi

Marka sahipleri, parasitizmden korunmak için aşağıdaki önlemleri alabilirler:

Markalarını tescil ettirmek.
Markalarını aktif olarak kullanmak.
Markalarını korumak için hukuki önlemler almak.


Tanınmış Markanın Bilinmesi Gerektiği 11-76

Tanınmış Markanın Anahtar Kelime Olarak Kullanımı 1049

Rakiplerin Dürüstlük Kuralına Aykırı Her Davranışı Haksız Rekabettir 1506

Tanınmış Markalarda; Ayırt Edici Karakteri Zedeleme, İtibara Zarar Verme, Haksız Avantaj Sağlama

Article Categories:
Marka

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir