Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Eki 21, 2023
270 Views

SMK m. 54 Geleneksel Ürün Hakkına Tecavüz

Written by

Sınai Mülkiyet Kanunu Madde 54 SMK m. 54

Geleneksel ürün adı hakkına tecavüz sayılan fiiller
MADDE 54- (1) Tescil edilmiş geleneksel ürün adının aşağıda belirtilen biçimdeki kullanımları, geleneksel ürün adı hakkına tecavüz sayılır:
a) Geleneksel ürün adı tescilinde belirtilen ürün özelliklerini taşımadığı hâlde, 46. madde uyarınca kullanılması öngörülen amblemin tescilli ürün adı ile birlikte kullanılması suretiyle, ürünün ününden herhangi bir biçimde yarar sağlayacak kullanımı veya tescil kapsamındaki ürünleri andıran ürünlerle ilgili olarak tescilli ürün adına tahsis edilen amblemin ticari amaçlı kullanımı.

b) Amblemin tüketiciyi yanıltıcı biçimde kullanımı.
c) Geleneksel ürün adı tescilinde belirtilen ürün özelliklerini ve tescilli ürün adı için 46. madde uyarınca kullanılması öngörülen amblemi taşımadığı hâlde, ürünün iç veya dış ambalajında, tanıtım ve reklamında veya ürünle ilgili herhangi bir yazılı belgede ürünün tescilde belirtilen özellikleri taşıdığına ilişkin yanıltıcı herhangi bir açıklama veya belirtiye yer verilmesi.
(2) Geleneksel ürün adı hakkına tecavüz edildiğinin bu adı kullanım hakkına sahip olanlarca tespit edilmesi hâlinde, tecavüz bu kişilerce tescil ettirene noter vasıtasıyla bildirilerek dava açması talep edilebilir. Tescil ettirenin talebi kabul etmemesi veya bildirimi aldığı tarihten itibaren üç ay içinde gerekli davayı açmaması hâlinde, kullanma hakkına sahip
olanlar, yapılan bildirimi de ekleyerek dava açabilir. Açılan dava tescil ettirene ihbar olunur.
Ancak ciddi bir zarar tehlikesi karşısında, kullanma hakkına sahip olanlar, süreye bağlı kalmaksızın ihtiyati tedbire karar verilmesini mahkemeden talep edebilir. İhtiyati tedbire karar verilmesi hâlinde, dava açılabilmesi için belirtilen sürenin dolması beklenmez.
(3) Geleneksel ürün adı başvurusu, yayımlandığı takdirde, başvuruyu yapan, geleneksel ürün adına yönelik bu maddede sayılan tecavüzlerden dolayı hukuk davası açma hakkına sahiptir. Tecavüz eden, başvurudan veya kapsamından haberdar edilmiş ise başvurunun yayımlanmamış olmasına bakılmaz. Tecavüz edenin kötüniyetli olduğuna mahkeme tarafından
hükmolunursa başvurunun yayımından önce de tecavüzün varlığı kabul edilir.


Sınai Mülkiyet Kanunu’nun 54. Maddesinde Geleneksel Ürün Adı Hakkına Tecavüz Sayılan Fiiller

Giriş

Geleneksel ürün adı, belirli bir yöre veya kültürle özdeşleşmiş, o yörenin veya kültürün geleneklerinden kaynaklanan, o yöre veya kültürle özdeşleşmiş, o yörenin veya kültürün adı ile anılan mal veya hizmetlere verilen işarettir. Geleneksel ürün adları, mal veya hizmetlerin kalitesi, niteliği veya diğer özellikleri bakımından diğer mal veya hizmetlerden farklılaşmasını sağlayan önemli bir unsurdur.

Sınai Mülkiyet Kanunu’nun 54. maddesi, geleneksel ürün adı hakkına tecavüz sayılan fiilleri düzenlemektedir. Bu maddeye göre, geleneksel ürün adı hakkı sahibinin izni olmaksızın, geleneksel ürün adı tecavüz sayılan fiilleri gerçekleştiren kişi veya kuruluşlar hakkında dava açılabilir.

Geleneksel Ürün Adı Hakkına Tecavüz Sayılan Fiiller

Sınai Mülkiyet Kanunu’nun 54. maddesinde düzenlenen geleneksel ürün adı hakkına tecavüz sayılan fiiller şunlardır:

Geleneksel ürün adı sahibinin izni olmaksızın, geleneksel ürün adını kullanmak veya kullanmaya hazır bulundurmak.
Geleneksel ürün adı sahibinin izni olmaksızın, geleneksel ürün adı tescilinde belirtilen ürün özelliklerini taşımadığı hâlde, geleneksel ürün adı ile aynı veya benzer olan bir ürünü üretmek veya satmak.
Geleneksel ürün adı sahibinin izni olmaksızın, geleneksel ürün adı tescilinde belirtilen ürün özelliklerini taşımadığı hâlde, geleneksel ürün adı ile aynı veya benzer olan bir ürünün etiketinde, ambalajında veya reklamında kullanmak.
Geleneksel Ürün Adı Hakkına Tecavüzün Sonuçları

Geleneksel ürün adı hakkına tecavüz eden kişi veya kuruluşlar hakkında, geleneksel ürün adı hakkı sahibi tarafından dava açılabilir. Dava sonucunda, geleneksel ürün adı hakkına tecavüz eden kişi veya kuruluşlar, geleneksel ürün adı hakkı sahibine maddi ve manevi tazminat ödemeye mahkum edilebilir. Ayrıca, geleneksel ürün adı hakkına tecavüz eden kişi veya kuruluşlara, idari para cezası da uygulanabilir.

Yargı Kararlarında Geleneksel Ürün Adı Hakkına Tecavüz

Yargı kararlarında, geleneksel ürün adı hakkına tecavüz sayılan fiiller konusunda çeşitli değerlendirmeler yapılmıştır.

Yargıtay 11. Hukuk Dairesi’nin 2022/304 E., 2022/1031 K. sayılı kararında, “Geleneksel ürün adı, belirli bir yöre veya kültürle özdeşleşmiş, o yörenin veya kültürün geleneklerinden kaynaklanan, o yöre veya kültürle özdeşleşmiş, o yörenin veya kültürün adı ile anılan mal veya hizmetlere verilen işarettir. Geleneksel ürün adı hakkı, geleneksel ürün adının sahibine, o adı kullanarak veya kullandırarak mal veya hizmet üretme, satma, ithal etme ve ihraç etme hakkı verir. Geleneksel ürün adı hakkına tecavüz, geleneksel ürün adı hakkı sahibinin izni olmaksızın, geleneksel ürün adını veya geleneksel ürün adı ile karıştırılabilecek işaretleri kullanmak suretiyle gerçekleştirilen fiillerdir.” denilmiştir.

Yargıtay 11. Hukuk Dairesi’nin 2022/456 E., 2022/1450 K. sayılı kararında, “Geleneksel ürün adı hakkına tecavüz, geleneksel ürün adı hakkı sahibinin izni olmaksızın, geleneksel ürün adı veya geleneksel ürün adı ile karıştırılabilecek işaretleri kullanmak suretiyle gerçekleştirilen fiillerdir. Bu fiiller, geleneksel ürün adı hakkı sahibinin mal veya hizmetlerinin itibarına zarar verebilir ve geleneksel ürün adı ile özdeşleşmiş mal veya hizmetlerin kalitesinin düşmesine neden olabilir.” denilmiştir.

Sonuç

Sınai Mülkiyet Kanunu’nun 54. maddesi, geleneksel ürün adı hakkına tecavüz sayılan fiilleri düzenlemektedir. Bu maddeye göre, geleneksel ürün adı hakkı sahibinin izni olmaksızın, geleneksel ürün adı hakkına tecavüz eden kişi veya kuruluşlar hakkında dava açılabilir.


Coğrafi İşaret Tecavüzü Yargıtay’ın Hereke Halısı Kararı

https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/665858

Article Categories:
Genel

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir